Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~AhLaN wAsAhLan....sELamAt dAtAng kE prOfiLE aNa bAkAL jEnAzAh~

~jAgA diRi..jAgA imAn..jAgA hAti..jAgA kEsElurAhannya..^__^~


salam seindah seharum kasturi

moga ukhwah kita harum mekar mewangi hingga ke syurga
dielahmujahidah90. Powered by Blogger.



~Kasih Tercipta~



Ukhuwah yang dibina biarlah seperti seutas tasbih..

Ada awal… tiada penghujungnya…

Dicipta untuk mengingatiNya..

Dibahagi untuk cintaNya..

Diratib demi redhaNya…..

SaLam Ukhuwah…

Indahnya ukhuwah itu… bila mana kita bertemu dan berpisah hanya kerana Allah..


Ukhuwah itu sangat indah bukan? Terlalu indah… jabat tangan dan peluk erat berbalut hangatnya salam menghiasi saat bersua dan diikuti bergugurannya dosa-dosa.. wajah-wajah nan penuh pancaran senyum tersorot kala berjumpa walau ada yang saling tak kenal. Keresahan dan kerisauan jelas terlihat dan tumbuh mekar di setiap diri ketika ada yang sakit… Bantuan demi bantuan berduyun-duyun datang ketika ada yang ditimpa musibah.. Sentiasa saling mengingatkan ketika ada yang hampir “jatuh ke jurang” maksiat.. Sentiasa bersama ke setiap majlis ilmu di mana salah seorang berkongsi mutiara nasihat kemudian yang lain berderai air mata menimba hikmah.. Sungguh manis rasanya…






“Tidak ada dua orang mukmin yang berjumpa lalu berjabat tangan melainkan keduanya diampuni dosanya sebelum berpisah” (HR Abu Daud dari Barra’)


“Janganlah engkau meremehkan kebaikan(apa saja yang datang dari saudaramu), dan jika kamu berjumpa dengan saudaramu maka berikan dia senyum kebahagiaan” (HR Muslim)


UKHUWAH…. Terlalu indah untuk diungkapkan dan terlalu manis pabila dihiasi dengan kasih sayang, kejujuran dan keikhlasan. Ukhuwah.. tidak semua manusia menghargai sebuah ukhuwah tersebut. Dan tidak semua yang merasai kemanisan ukhwah tersebut andai tidak mempraktikan ‘give and take’. Kekadang ukhwah itu hanya manis meniti di bibir, namun sukar untuk direalisasikan. Kekadang.. kerana sebuah ukhwah, air mata sering menitis kerananya.. ukhuwah… ukhuwah itu terlalu bererti buatku Ya Allah… Ya Rabbi, Peliharalah, Rahmatilah dan redhailah ukhuwah kami…..





Sahabat.. saya sedar, saya insan serba kekurangan.. maafkan saya andai sepanjang kita berukhuwah, ada perkara yang saya buatkan kalian rasa tidak selesa, terkilan, kecewa, terasa hati dan sebagainya… saya sentiasa doakan moga ukhwah kita berkekalan hingga ke jannah. Andai kata pernah ada salah faham antara kita, diharapnya tiada yang menyimpan rasa di hati. Redhakan lah ia, let gone by gone. Mungkin untuk terus kekal seperti dulu agak sukar direalisasikan, tapi tak salah untuk kita terus berukhwah, insyaAllah, He knows better.. sahabat…. Saya mengasihimu kerana ALLAH dan ku pinta kasihiku kerana ALLAH juga. ku garapkan coretan ini khas buat yang bergelar sahabat.. yang mengenaliku sebagai sahabat teman kawan dan rakan…… Moga indah ukhuwah kita bertemu dan berpisah kerana ALLAH TAALA RABBUL IZZATI YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG…..

"Indahnya suatu persahabatan itu apabila ia wujud kerana Dia. Indahnya bila cinta yang ada kerana Dia. Indahnya kasih sayang yang wujud kerana Dia. Indahnya bila segalanya disandarkan hanya kerana Dia. Indahnya bila segala perbezaan disatukan kerana matlamat yang satu, iaitu menggapai redha-Nya.

Kita semua berbeza. Maka berlapang dadalah. Jangan biarkan penyakit-penyakit hati meraja dalam diri. Sebab pasti, kita yang akan rugi."

“bila ada kesatuan hati walau jauh di mata, walau terpisah antara benua, namun kalian dekat dihatiku..tiada curiga, tiada prasangka, tiada lagi penyakit2 hati yang beraja setelah berjaya melalui beberapa tingkatan proses dlm menjalin ukhwah..moga kalian bisa menjadi tetanggaku di syurga nanti…”


Salam seindah seharum kasturi,

Dielah mujahidah

0 comments:

blogger widgets