Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~AhLaN wAsAhLan....sELamAt dAtAng kE prOfiLE aNa bAkAL jEnAzAh~

~jAgA diRi..jAgA imAn..jAgA hAti..jAgA kEsElurAhannya..^__^~


salam seindah seharum kasturi

moga ukhwah kita harum mekar mewangi hingga ke syurga
dielahmujahidah90. Powered by Blogger.
Iman, Islam, dan Ehsan

Hadis sahih Muslim, daripada Abdullah bin Umar, katanya Umar al Khattab ayahnya bercerita kepadanya seperti berikut:

Pada suatu hari kami berada di sisi Rasulullah saw, tiba muncul di hadapan kami seorang lelaki yang berpakaian sangat putih dan rambutnya hitam pekat. Sama sekali tidak nampak pada dirinya tanda-tanda seperti orang yang datang dari jauh. tetapi tidak seorang pun dari kami yang mengenali lelaki tersebut. Dia duduk dengan Nabi saw. Dia menyandarkan kedua lututnya kepada lutut Rasulullah. Dia juga meletakkan kedua tapak tangannya di atas kedua pahanya sendiri.

Dia berkata, "wahai Muhammad, beritahu kepadaku mengenai Islam."

Rasulullah saw bersabda, "Islam itu hendaklah kamu bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah dan bahawasanya Muhammad adalah utusan Allah. Hendaklah kamu mendirikan solat, membayar zakat, mengerjakan puasa Ramadhan, dan menunaikan ibadah haji jika mampu dlm perjalanan."

Lelaki itu berkata, "kamu berkata benar".

Umar berkata: Tentu sahaja kami merasa hairan kpd org itu, sebab dia yang bertanya dan dia sendiri yang membenarkan (jawapan Rasulullah).

Lelaki itu berkata lagi, "Beritahukan kepadaku mengenai iman".

Rasullulah menjawab, "Hendaklah kamu beriman kpd Allah, para malaikatNya, kitab2Nya, para rasulNya, beriman kpd hari kiamat dan juga kpd qadarNya yang baik dan yang buruk."

Lelaki itu berkata, "kamu telah berkata benar." Kemudian beliau menyambung, "beritahukan kpd diriku mengenai Ehsan."

Rasulullah bersabda, "Hendaklah kamu menyembah Allah seakan2 kamu melihatNya. Jika kamu tdk berasa melihatNya maka hendaklah kamu merasa dilihat olehNya."

Lelaki itu berkata lagi, "Beritahukan aku tentang hari kiamat."

Rasulullah menjawab, "Tidaklah orang yang ditanya lebih mengetahui dibandingkan dengan yang bertanya."

Lelaki itu berkata, "Kalau begitu beritahulah tentang tanda2nya saja."

Rasulullah bersabda, "Kalau sudah ada budak perempuan melahirkan tuannya; kalau kamu telah menyaksikan orang2 yang tidak beralas kaki dan tidak berpakaian dari kalangan orang2 melarat penggembala kambing saling berlumba2 mendirikan bangunan yang tinggi."

Umar berkata: kemudian lelaki itu pun pergi. Setelah berlalu beberapa hari akhirnya Rasulullah berkata kepadaku, "wahai Umar, tahukah kamu siapakah lelaki yang (beberapa hari lalu) mengajukan pertanyaan?" Aku menjawab: Hanya ALLAH dan RasulNya saja yang mengetahui." Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya dia adalah JIBRAIL. Dia datang kepada kalian untuk mengajarkan agama kepada kalian semua."

(Imam An-Nawawi, Syarah Shahih Muslim (Terj), Buku 1, 1994, Mustaqim, Jakarta, ms 295-296)


salam seindah seharum kasturi.... bersama2 lah kita amalkan dan muhasabah diri....^-^

0 comments: