Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~AhLaN wAsAhLan....sELamAt dAtAng kE prOfiLE aNa bAkAL jEnAzAh~

~jAgA diRi..jAgA imAn..jAgA hAti..jAgA kEsElurAhannya..^__^~


salam seindah seharum kasturi

moga ukhwah kita harum mekar mewangi hingga ke syurga
dielahmujahidah90. Powered by Blogger.
Ku pohon Restu Ayah Ibu....^_^



…Duhai bonda duhai ayahanda
Dengarlah rayuan anakanda
Yang jauh di mata…
Tanpa ku sedari airmata ku mengalir
Terdengar ayat suci seruan takbir
Betapa daku gembira dekat di samping keluarga
Di pagi mulia hari raya

Kan ku sujud di kakimu bila kita bertemu
Kan ku cium tangan mu ku pohon restu
Oh maafkan daku kesalahan diri ku
Walau jauh di mata namun kau tak dapat ku lupa
Doa ku sepanjang masa agar kau bahagia
Ku pohon restu dari mu oh ayah dan ibu
Agar tercapai cita ku membela nasib mu

selamat hari aidiladha ku ucapkan wat sume umat islam di dunia..selamat melakukan pengorbanan dlm mencari redha ilahi...buat bonda dan ayahnda tersayang..maafkan anaknda tdk dpt bersama2 merayakan aidiladha kali ini...doa dan restu kalian amat anaknda harapkn.mg anaknda dipermudahkan segala urusan anaknda..anaknda sentiasa mendoakn kesejahteraan bonda dan ayahnda...wat kakanda dan adinda ku tersayang...selamat beraya tanpa daku..jgn sedih2 ye..makan daging 2...jgn lupa kat driku diperantaun ni..^_^..wlupn diri ini xmakan daging lembu!!hehehe...
salam sayang.salam semanis madu kurma...salam seindah seharum kasturi....salam aidiladha!!!!moga berjumpa lagi..insyaallah....

wanita^_^


wanita itu di ibaratkan permata...

ada yang mahal...dan ada yang murah....

yang murah itu akan dipamerkan dikhalayak ramai....

mudah dijumpai malah boleh dicuba oleh sesiapa pun...


namun..

permata yang mahal sukar untuk mencarinya...

tambahan pula ditempatkan khas yang dijaga rapi dengan sistem keselamatan dan orang tertentu sahaja yang dapat melihat dan menikmatinya...

iaitu...penjual dan pembelinya sahaja..

mereka ini umpama keluarga dan suami wanita itu...^_^




wanita solehah itu....

ibarat mawar berduri....

dari jauh kelihatan cantik dan lembut...

namun..

bila didekati lelaki ajnabi...

durinya jadi perisai untuk memelihara diri...


wahai muslimah....

jangan kau tumpulkan duri2mu hanya kerana insan bernama lelaki, kerana rojul soleh hanya akan memilih mawar-mawar yang tajam durinya...^_^


Gadis Idaman...

gadis itu wajahnya berona Nur Iman..

Mahkotanya di litupi tanda Kehormatan...

Maruah diri dipagari dengan Kesopanan...

Dialah Puteri indah Rupawan...





tika gadis lain sibuk menghiasi diri...

Dia hias Nur Ilahi pada Wajahnya..

tika gadis lain sibuk mencari Sang Putera...

dia selesa bersama cintaNya...

tika gadis lain sibuk Bermadah Pujangga...

dia tekun dengan Bait kata Tuhannya..

tika gadis lain menangisi pemergian Arjuna..

dia tangisi Kehinaan Diri...


gadis itu seperti MAWAR BERDURI..

indah dipandang...namun sukar di pegang..

mulianya kerana ketakwaan..

cantiknya kerana akhlak mulia..

kerana itulah di katakan dialah GADIS IDAMAN...^_^


jika mahu mendapatkan yang soleh...

kurangkan agenda mencari si soleh...

tapi...

berusahalah menjadi yang solehah...

jika inginkan yang solehah...

janganlah cerewet mencari yang solehah..

tapi..

berusahalah menjadi yang soleh..

bertemu yang solehah...

solehah lah dia..belum tentu kekal...

bertemu yang soleh...

solehnya boleh berubah...

kerana si soleh dan solehah adalah insan biasa....^_^...

kesimpulannya...carilah nama soleh n solehah..hehee...jeng3...tepuk dada...tnye iman..tepuk dada,..tnya hati..^_^...selamat beramal..bak kata nabil raja lawak.."lu pikirlah sendiri.."..tapi..dilah nak ubah sikit...marilah kita sama2 berfikir...^_^

salam seindah seharum kasturi...^_^

seindah2 hiasan..adalah wanita solehah..^_^

warkah dari seorang kakak untuk adik...^_^


salam semanis madu ku hulurkan...salam seindah seharum kasturi menyusul kemudiannya...lallala...pertama2nya.....yeah!!!!suka!..dah dpt on9!!line celcom td wat hal 2...sje nk menguji diri ini..huhuhu..maaf kpd yang menjadi mangsa keadaan..begitu banyak msj "testing2" yang ku hantar..hehe...nasib korg lah..hehe...buat pakcik...terima ksh cz xjemu2 balas msj kita...yeah...wat kakak....ceh..apakah itu??ciap marah2 kita lg...g wat "testing2" kat dy...hmapeh nyor kelapa busyuk r akak ni..huhu..dan...pesanannya sebelum dy tido...."gudux exam ye...akak dh nk tido...dh penat stdy..nak rehat ckup2 plak...kahkahkah.."..perli kita lah 2..mentang2 lah dy dah hbz exm..skng dh da kat umah...enjoy kat umah..makan masakan mak...sobs33....xpe2..nanti kita balik gak..tgu r ek..yeah....tap..nt kalau balik...dush..msti kita yang kena masak!!!adoyai...mmg kita yang kena masak...memag lunch,kita yang masak..msti nt akan kepeningan,nk pk menu2 2k hari2 seterusnya....sobs33...but,i luv cooking!!!!heheheee....eh2..dh lari topik plak...em...back 2 the main point...warkah ini..ku tujukan khas wat adik lelaki ku...satu2nya adikku...

adik....
pe khabar agaknya adik hari ni??...mesti adik xtdo lg skrg ni kan...msti tgh men gme kat notebook kamu 2...dan..xpon..msti tgh tgk tv...xpon...tgh main nset...
adik....
entah angin bayu apakah yang membuatkn diri ini ingin mencoretkan sesuatu watmu.....adik..serasa diri ini tdk percaya yang adik dh jd anak teruna...dh besar...dulu..kita main kejar sama2...main tembak2...main tumbuk2..(eh2...ganas jg aku ni...hehee..)begitu gembiranya saat itu...tapi..sekarang...2k melakukan sume itu...sgt mustahil...diri mu sdh dewasa...sdh jd jejaka...begitu jg diriku ini...sdh jd anak dara..(anak dara??toink..pengsan..hhhee)..

adik...
kdg2 diri ini tergelak sendirian bile terkenangkn....3thn lg adik akn berusaha 19thn...dah makin besar dik!!adik..ketahuilah...kakakmu ini..sgt2 bimbang akn dirimu...adik...kakak takut adik akan jauh terpesong....adik..kakak takut....adik xdpt jd muslim yang soleh....adik..kakak takut...adik xdpt jd pemimpin yang bagus..adik...kakak sgt takut.....

adik..
ketahuilah....walau diri ini sering marah padamu...sering mencari gaduh sama mu....tapi...tidak ada sedikt benci pn dhati ini...malah...ketahui lah dik..kakak wat sume 2..kerana kakak nak adik kakak jd adik yang soleh..jd super duper muslim dik....insyallah

adik..
kakak teringin sgt berimamkn dgn adik...kita solat jemaah sama2...adik...kakak teringin sgt...sbelum diri kakak ini diambil alih oleh abang iparmu nanti,kakak terlebih dulu teringin berimamkan adik....adik...bilakah waktu itu akan tiba??adik...kakak sentiasa doakan saat itu tiba...

adik..
kakak tahu....diri adik xsebijak kakak2 berdua...kakak tahu...diri adik xsemmpu kami berdua...dan..kakak tahu...adik hebat dlm bidang lain...adik....diri adik menjadi harapan keluarga dik....mgkn adik xtahu itu sume..tp...adik mjdi harapan kami sume..kerana adik lah satu2 adik laki kami..adiklah satu2nya anak lelaki tunggal dlm keluarga kita...adiklah nanti yang akan bela kami sekeluarga..dan adiklah nanti yang akan jd wali kakak2 berdua andai aboh tiada....

adik....
ketahuilah..kakak marah adik bila xsolat...bukan kerana xsayang adik..tpi..kerana kakak nak ajar adik jadi pemimpin..kakak nak adik jadi muslim soleh..kakak nak adik belajar supaya nanti adik leh jd pemimpin hebat wat keluarga adik nt..

adik...
kami suruh adik belajar sungguh2,bkn kami katakan adik xpandai...tapi..kami nk adik berjaya..kami nak adik hidup senang..kami nak adik hidup selesa...(hehee..nt leh kami tumpang senang..heheh..helikopter satu!!!hehehe)

adik...
ketahuilah...ibu kita....ayah kita...xpernah nak pilih kasih...xpernah nak beza2kan kasih mereka...bagaimana sygnye mereka kat kami,begitu jualah mereka menyayangi adik....adik..marah mereka bukan tanda benci..tpi..tanda sayang.....ketahuilah adik..mereka tido xlena...setiap kali memikirkan tentg adik...tentg kita...ketahuilah adik..mereka sgt2 bimbangkan masa depan adik..masa depan kita....adik....usahlah terasa hati....kami sume syg sgt kat adik.....

adik...
kakak berdua ingin mohon maaf...andai selama ini...kami xmenunjukkan sayang kami pd adik...mgkn kami ego..untuk mengatakan face to face yng kmi sygkn adik...tapi...ketahuilah...kami sentiasa..sentiasa..dan akan sentiasa syg kt adik..walau sejuta adik yang dtg pd kami,tp tetap xsama ngn adik kami yang sorg ni....adik..maafkan kami...andai kami telah lukakan hati adik...dan..maafkan kami dik......kami secara sengaja,hehee...selongkar diari adik dan baca diari adik..dari situ....adik...kami menangis dik...menangis..dan menangis.....adik....maafkan kami kerana xperasan dirimu terluka....maafkan kami andai tdk memahami dirimu.....adik....kami syg sgt2 kat adik.....kakak sentiasa doakan adik...adik..ketahuilah....sepanjg hmpir 5bulan ni....kakak xbrjumpa adik....rndu seringkali bertamu dhati ini..seringkali mengetuk2 pintu hati ini...rndu sama adik..rndu gelak ketawa adik..rndu saat adik kenakan kakak..mmg xdpt dnafikan..setiap kali kakak balik ke rumah...adik mesti akan cari gaduh ngan kakak...ada je benda yang adik nk wat kakak marah...sehari xwat kakak marah...msti xsah...ada je adik cari idea...ble akak dh mula marah..pe lagi...akan berlaku lah proses kejar mengejar,tarik2 rmbut(sakit wooo....huhu)....wlupn kdg2,,,,,ishh22...geram betul kata adik...tapi..kakak tahu...adik wat sume 2...2k tarik perhatian....adik nak kakak tumpukan perhatian kat adik..adik nak kakak nmpk adik depan mata...adik nak..kakak tahu adik wujud..adik nak kakak beri prihatian pada adik....adik..kakak tahu sume 2...dan...terima kasih dik...kerana...kenagan2 2 lah yang kakak bawa kat sini..setiap kali diri ini teringat pd adik...akak akan ingt kngn2 kita bersama...

adik....
kakak tahu sebab apa adik berkapel...kakak tahu sebab pe adik bercinta....sebab adik xnmpak..kasih syg sebenrnya dpn mata adik...adik...kakak larang adik berkapel.kakak larang adik bercinta,bukan kakak benci adik...tapi..kakak xnak adik hanyut dlm cinta monyet...adik masih muda dik..bru umur 16thn...wlu adik umur 20thn sekalipn,kakak akn stil ckp adik mash muda...adik..masih byk perkara yang adik xtahu...dan perlu tahu 2k dbwa ke perkmpgn akhirat...kakak xkisah....saat kakak nasihatkan adik..adik kata kat kakak..."tu dia...ustzah muda mula nak bg ceramah.."...sikit pn kakak xterasa..kakak tahu.....adik xda niat nk kata sume 2...adik...jika ilmu dah penuh di dada...jika adik dh bleh wat keptusan sendiri...jika adik dah leh imamkn org lain..jika adik dh bleh memimpin org lain...jika adik dh leh slt sempurna...jika adk dh taw pe itu islam dn tnggjwb kita sbgai org islam...dan jika adik sdh pndai n bijk memimpin diri sendiri..jika saat itu tiba...kakak akn benarkn adik bercinta...tapi msti kena pada tmptnya..dan kalau adik nak 4org sekalipn,kakak leh tolong carikan..saat itu..kakak xkan halang adik...so sporting punyer kakak..hehehe...

adik....
ketahuilah...kakak nak adik berjaya..kakak nk adik hidup selesa..akak nak adik jd muslim soleh...kakak nk adik jd pemimpn adil..kakak nak adik jd seseorg yng berguna pd agama,bangsa dan negara,,bukan kakk je nak sume 2..ibubapa kita lebih dari tu mreka mahu...mereka nak segala2nya terbaik wat adik....

adik....
mgkin adik xkan baca luahan hati kakak ni...kakak tahu..adik xkan bca..2 yang kakak berani ost 2....hehehe...kat sini,...akak nak wat pengakuan...yang kakak sgt2 kasihkan adik..sgt2 sygkn adik..terima kasih kerana hdr dlm hidup kakak...terima kash kpd pencipta kita...bia adik ni nakal,tp akak tetap sygkn adik....

adik..
harapan kakak....harapan ibu..harapan ayah...
kami nak adik jd manusia berguna....kami nak adik jd muslim soleh...kerana adiklah permata hati kami.....sayang adik!!!!

moga allah sampaikan rinduku ini wat keluarga di sana...pd adik, mohd azmi,ku sayang kamu..pada kakakku,siti hajar,ku rindu kamu..pada ibu bapaku...ku ingin peluk kalian...ingin kenakan kalian..hehehe....
terpksa undurkan diri...mau stdy statistik...hehehe.....salam seindah seharum kasturi.....sehingga berjumpa lagi...insyaallah...wasalam..

Thank You Allah_Maher Zain

I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
Further and further away from you
Ooooo Allah, you brought me home
I thank You with every breath I take.

Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

I never thought about
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud to see the truth
And prostrate to you
Until I took the first step
And that’s when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you.

Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

Allah, I wanna thank You
I wanna thank you for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope

O Allah, I wanna thank you
I wanna thank You for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
I wanna thank You for bringing me home

Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

LUBUK JIHAD AKAN BEBAS




LUBUK JIHAD AKAN BEBAS

‘Ceramah Perdana Bersamamu Palestine’

Faiz teringat akan poster yang dibaca sebentar tadi. Dia bermonolog sendiri,

“Perlu ke aku datang ceramah tu??Macam membazir jek..Bukan boleh tolong Palestine pon..”

Hilmi yang dari tadi memerhatikan gelagat sahabat karibnya itu, tersenyum seolah-olah memahami konflik dalaman yang dihadapi oleh Faiz.

“Assalamualaikum Faiz, termenung jauh nampak,” tegur Hilmi.

Faiz yang sedari tadi bermonolog sendiri terkejut dengan teguran Hilmi walaupun Hilmi sekadar memberi salam.

“Ish, kau Hilmi. Aku ingat bidadari manalah yang tegur aku tadi”,gurau Faiz dalam nada serius.

“Kalau bidadari, takde nya dia nak tegur kau, Faiz. Hehe”. Belakang Hilmi ditepuk lalu mematikan perbualan dua sahabat tadi.

“Barangkali Faiz sedang mengalami masalah”, getus hati Hilmi setelah melihat rakannya tidak seceria hari-hari sebelumnya.

Hilmi kelihatan tidak berputus asa meskipun sahabat karibnya melayan dia secara endah tak endah. Bagi Hilmi, jika sahabatnya bersedih dan mempunyai masalah, dia turut merasa kesedihannya. Namun Hilmi masih tertanya-tanya, apakah yang mengganggu Faiz sebentar tadi? Dia nekad untuk mengorek segalanya apabila mereka pulang ke kolej kediaman malam nanti. Bagi Hilmi, sahabatnya Faiz memerlukan teman untuk meluahkan segala rasa yang terbuku di hati.

“Aku tak fahamlah dengan masyarakat kita ni Hilmi, mereka ingat dengan mengadakan ceramah-ceramah mengutuk perbuatan Zionis terhadap Palestin tu, dapat merubah apa-apa?? Membazir wang je menganjurkan ceramah. Apa orang cakap? Buang karen jek la…”

Astaghfirullahalazim…Faiz, ceramah tu dibuat untuk menyedarkan dan membangkitkan kembali semangat umat Islam di Malaysia ni. Istilah kamu gunakan iaitu mengutuk tu salah sama sekali. Kita menganjurkan bukan untuk mengutuk sahaja malahan kita anjurkan untuk sama-sama mengutip derma bagi membantu rakyat Palestine. Semua perbuatan ada tujuan yang baik, sahabat”.

“ Hmmm..yeke??apa yang aku nampak, mereka seolah-olah memperjuangkan sesuatu yang tiada hujung pangkal,” balas Faiz.

“ Kamu pernah ikut ke ceramah ni Faiz, hingga kamu mengatakan ianya tiada hujung pangkal?”, Hilmi bertanya dalam nada sinis.

Faiz terdiam kerana hakikatnya, dia memang tidak pernah ikuti mana-mana ceramah yang berkaitan dengan Palestine. Dia tak mahu sebenarnya kerana dia tahu dia akan turut sama menangis melihat penderitaan yang ditanggung oleh rakyat Palestin di sana. Dia egois kerana marah dengan pemimpin-pemimpin Islam dunia yang melihat sahaja tanpa berbuat apa-apa. Tapi, adakah dia sudah berjuang mempertahankan Palestin??

Lamunan panjang Faiz terhenti tatkala dia diajukan permintaan yang sukar untuk dia penuhi oleh sahabat karibnya, Hilmi.

“Barulah aku faham kenapa Faiz sangat-sangat tidak keruan semalam. Rupa-rupanya berkenaan Palestine”, getus hati kecil Hilmi.

Dia seperti mahu tergelak besar apabila teringatkan wajah berkerut Faiz semalam apabila dia mengajak Faiz untuk bersama-sama mendengar ceramah yang bakal diadakan di kafe Kampung E malam ini.

“ Aku nekad nak ajak Faiz dengar ceramah tu malam ni walau apapun yang terjadi” , berkobar-kobar Hilmi bermonolog. Dia yakin ceramah ni akan membawa perubahan dalam diri Faiz. Dia pun tidak tahu apakah yang bakal berlaku, namun dia yakin akan ketentuan Illahi.

MALAM CERAMAH PERDANA BERSAMAMU PALESTINE

Malam ni menjadi malam paling bersejarah buat Faiz. Buat pertama kali dia mengikuti ceramah seperti ini. Tidak pernah terlintas di hati mahupun fikiran dia bahawa dia akan mengikuti ceramah ini. Bukan ingin menidakkan keberkesanan ceramah tersebut namun dia beranggapan banyak lagi yang rakyat Malaysia perlu lakukan daripada menganjurkan ceramah tanpa mempunyai matlamat dan alternatif yang sepatutnya.

“ Serangan ke atas kapal Mavi Marmara langsung tak menjejaskan semangat perjuangan kami untuk bangkit memperjuangkan Palestin. Kami bukanlah wira yang ingin disanjung-sanjung, tapi kami inginkan keadilan bagi pihak Palestin. Kami tahu tujuan sebenar Zionis. Kami menyeru anda semua untuk bersama-sama berjuang untuk Palestin dengan menyertai pasukan kami. Kami dahagakan semangat darah muda anak-anak semua!!Kita bukan mahu berperang,kita mahu membantu.”

Kata-kata yang dilaungkan oleh Tn. Hj. Jamuliddin bin Hj. Elias sebentar tadi benar-benar membangkitkan semangat Faiz. Seperti ada rasukan luar biasa yang menghuni diri Faiz. Ingin sahaja dia menyahut seruan tadi dan maju kehadapan. Dia sedar akan tugas sebenar dia sebagai manusia yang berperikemanusiaan.

“Hilmi, aku nekad. Aku nak join Yayasan Amal Malaysia. Aku nak bersama-sama dengan LifeLine 4 Gaza. Aku nak jadi ahli aktif mereka. Bukan sekadar memerhati tapi turut turun padang untuk menyelamatkan bumi suci Palestin,”kata Faiz berkobar-kobar.

Alhamdulillah, aku gembira sangat lihat kawan aku ingin membantu saudara-saudara kita di Palestin. Tapi satu je pesanan buat sahabat yang aku kasihi ni. Aku harap kau tak abaikan pelajaran kau. Belajar juga ‘part of jihad’. Kau tahu kan??”

Subhanallah…Syukur pada Allah, aku dapat sahabat yang sangat memahami dan suka menasihati aku. Jazakallah sahabat. InsyaALLAH, usaha aku akan seiring, Hilmi selagi aku punya sahabat macam kau.”

Kedua-dua sahabat saling tersenyum kerana terlalu bahagia dengan persahabatan ini. Hanya Allah yang dapat memisahkan tali silaturrahim yang kukuh antara dua sahabat ini.

Tanggal 12 September 2012, menjadi tarikh penentu buat Faiz.

“Akhirnya, hari penentu buat diriku. Hari dimana dunia akan kembali membuka mata setelah dua tahun peristiwa Mavi Marmara berlalu,”getus hati kecil Faiz.

Assalamualaikum Faiz,”

Waalaikumussalam, Hilmi! Kau datang?”

“Demi sahabat yang dikasihi, aku pasti datang,”ucap Hilmi ikhlas.

Jazakallah, walaupun kau sibuk dengan kerja kau, kau tetap luangkan masa menghantar aku.” Ucap Faiz sebak.

“Sahabat aku ingin berjihad. Aku tak nak terlepas menjadi saksi kepergian kau, Faiz.”

Hakikatnya, seluruh rakyat Malaysia ingin menjadi saksi kepergian mereka. Pada kali ini, Malaysia menjadi negara yang menghantar sukarelawan yang paling ramai dan sumbangan yang paling banyak. Bukan ingin bermegah, namun rakyat Malaysia sudah mula mempunyai kesedaran mengenai isu Palestin yang tak kunjung padam ini. Bukan sekadar umat Islam yang menyumbang, malahan seluruh rakyat Malaysia yang prihatin turut menyumbang. Faiz sedar misi ini bukanlah misi untuk berperang tetapi misi untuk menghantar bantuan buat rakyat Palestin yang tidak mendapat bantuan. Namun dia juga sedar akan risiko yang bakal ditanggung kerana kekejaman pihak Zionis memang tak dapat dinafikan lagi. Kata-kata akhir Faiz buat seluruh ahli keluarga dan sahabatnya sebelum kepergiannya ke Palestin sangat menyentuh perasaan semua.

“Kematian ialah satu kepastian. Faiz pilih jihad dengan jalan ini. Jika syahid ialah ketentuan Allah buat diri Faiz, langsaikanlah hutang piutang Faiz dan doakanlah Faiz,”Faiz dengan tenang dan semangat menuturkan kata-kata itu. Bukan niat Faiz untuk membuat orang yang rapat dengannya sedih namun itulah hakikat yang mereka perlu hadapi jika ditakdirkan Faiz syahid di bumi suci Palestin.

ALLAHUAKBAR!!!ALHAMDULILLAH!!!

Laungan itu menggambarkan betapa gembiranya semua sukarelawan setelah berjaya menjejakkan kaki ke bumi Palestin. Tersentuh hati Faiz saat melihat ramai dalam kalangan sukarelawan Turki sujud lalu mencium tanah berkat Palestin ini. Faiz dan sukarelawan lain turut melakukan perkara yang sama walaupun gerak geri 200 orang sukarelawan sentiasa diperhatikan oleh tentera Zionis, namun tiada rasa gentar dalam diri mereka.

“Mak, Ayah, Adik, Hilmi, Alhamdulillah! Kami Berjaya sampai di sini tanpa halangan yang berat. Jazakallah kerana doakan Faiz.”Getus hati kecil Faiz.

Selama dua hari mereka berada di sana, segalanya berjalan lancer. Bantuan berjaya disampaikan. Seluruh dunia memanjatkan kesyukuran. Dalam kelekaan para sukarelawan menghulurkan bantuan, salah seorang tentera Zionis menarik salah seorang kanak-kanak Palestin dan mengasari kanak-kanak itu. Faiz yang menjadi saksi pertama kejadian tersebut, tidak dapat menahan rasa marah.

“Jangan apa-apakan kanak-kanak itu!! Kamu tak berhak terhadap rakyat Palestin dan tanahnya!”jerit Faiz.

“Kamu senyap! Lakukan kerja kamu ataupun kamu akan dihalau dari sini!” balas tentera Zionis.

“Halau kami, kamu yang akan dikecam oleh dunia dan Allah pasti turunkan bala buat kamu semua satu hari nanti!”

Pandangan seluruh kem Misi Kemanusiaan kini semua tertumpu kearah Faiz. Lalu, salah seorang sukarelawan Greece mencelah manakala sukarelawan-sukarelawan lain mulai mara kehadapan.

“Zionis celaka!Israel celaka! Jangan ganggu kerja kami! Lepaskan anak itu!”

Kata-kata beliau berjaya menakutkan tentera Zionis namun mereka mempunyai agenda sendiri. Dalam kesibukan para sukarelawan, tentera Zionis datang bersama-sama dengan kereta kebal. Mereka mengarahkan kesemua sukarelawan agar meninggalkan kem itu kerana mereka syaki bahawa di situ terdapat pengganas dari puak Hamas.

Faiz tidak berganjak malahan Faiz bersama-sama sukarelawan yang lain bersatu dan berganding bahu bagi menghalang niat jahat Zionis itu.

Dalam hati mereka, “Ya ALLAH, jika syahid takdir bagi kami,itulah sebaik-baik ketentuanMU.”

Keteguhan mereka tetap di situ walau apapun terjadi.

Faiz berbisik, “Ya ALLAH, ampuni aku. Mak,Ayah, doakan anakmu. Hilmi, jazakallah sahabat! Aku yakin lubuk jihad akan bebas dengan syahidnya kami!”

ALLAHUAKBAR!! Gugurnya satu demi satu pejuang-pejuang jihad. Moga setiap pengorbanan itu allah balas dan hadiahkan syurga buat para pejuang syahid. Amin. Buat kita yang masih lokek untuk menabur bakti di jalan allah, berubahlah sekarang. Insyaallah. Syurga milik kita semua. Amin. TAKBIR!ALLAHUAKBAR..^_^

CERPEN DARI KAMI UNTUK SUBJEK PEMIKIRAN DAN PENULISAN KREATIF, UNIVERSITY MALAYSIA SABAH.

©Copyright reserved

Kredit untuk;

Siti Nur’ Afifah Muhab Shah…

Wana..

Dielah mujahidah…

Salam seindah seharum kasturi…. Salam jihad dari kami….^_^

‘BERTEKAD CEMERLANG’

bila hati berbicara...


Salam sayang untukmu sahabat....^_^..

Sekarang dah pukul 2pg kat sabah ni.hari sabtu.6november2010.stdyweek.cptnya masa berlalu.rasa ruginya if kita lalai dlm melaksanakn amanah kita..allah..em...rasa nk tdo,tp mata ni xnk lelap.nak stdy,otak dah tepu..so..tetba rasa cm nk coretkan sesuatu kat shbt2 tercinta..pagi ni..tenang je rasanya..serasa diri ini xlengkap je.terasa spt da satu perasaan yang menusuk kalbu..rindu??ya..sy rndu sgt..pada siapa?? Allah..pd siapa lg..kalu bkn pd shbt2 sy..shbt2 seperjuangan saya..pe kbr lah agaknya shbt2 kat sn ye?pe kbr iman dhati?pe kbr amaln2 harian,ibdh2 mu??pe kbr jihd ilmu mu??pe kbr madu’?pe khbr dkwh2 mu?dn apa kbr lah segala2nya..mg shbt2 sentiasa berada dlm limphn rhmatnya..sy xtw lah sama ada shbt2 da bc emel sy ni ke x..tp..xpela..izinkn sy smpekn rndu sy wat shbt2 sprjuagn sy..Saya sgt rindukan shbt2 sume yang telah pergi jauh dari saya untuk menuntut ilmu, mencari kehidupan dan masa depan yang terbaik untuk diri masing-masing..

Allah..Alangkah indahnya jika kita dapat sama-sama melangkah dan memimpin tangan satu antara satu sama lain sambil memasuki syurga Allah SWT. Akhirnya, saya temui juga faktor yang sangat kuat untuk hati ini menyeru kalimah Allah kepada kalian. Walaupun pahit yang ditelan apabila kata-kata tidak diterima, usaha tidak dihargai, pelajaran merosot dan pelbagai lagi dugaan yang Dia datangkan untuk menguji keimanan hambaNya yang lemah ini, saya kuatkan semangat untuk mengharunginya. Pengalaman berharga selama 2tahun di matrik, ku bawa ke sini bg menjadi panduan hidupku...

Mengorbankan prinsip sendiri yang takut untuk gagal, tidur selewat-lewatnya pukul 3pagi,homework kena buat sendiri, dan lain2 lg demi dakwah ni.. ini bukan 2k mengangkat diri,atwpn mngungkitkan segala yang telah dilakukan, tapi semuanya hnya ingin kalian semua rasai, yang sy buat semua ini adalah kerana saya sgt2 sygkn kalian!saya nk masuk syurga bersama kalian!ya!saya nak masuk syurga dgn kamu semua..itu impian saya...

Hidup ini singkat dan hanya senda gurau sahaja. Sedarlah kalian tentang kehidupan yang kekal abadi di akhirat kelak. Sekejap sahaja lagi kita akan ke sana. Allah..baru2 ni..saya didatangkan dgn berita kematian seorang sahabat saya..allah..megalir air mata ini.bkn tdk merelakn pemergiannya..biarpn diri ini tdk serapat mana dgn arwah,nmun, arwah tetap shbt sy..sy sygkn dia.walau dia hdr Cuma seketika dlm hidupku,tp diri ini tetap menyayanginya.Cuma..diri ini agak terkilan.mgkinkah arwah sempat bertaubat sebelum meninggal?allah..semoga allah tempatknnya d kalangn mereka2 yng beriman.amin. Mendengarkn kematian shbt2ku ini, benar-benar mengundang keinsafan pada diri ini. Tak lama lagi pasti saya juga akan mengekorinya, cuma tak pasti samada baikkah di akhirnya, atau sebaliknya. Mg sy dan anda jg mati dlm redha allah.

Perit..pahit..sakit...itu semua sy dah lalui..ya..xdpt dinafikan..berdakwah ni sgt2 sakit..payah..Kalau boleh, saya pinta kalian lapangkanlah dada untuk menerima dakwah ini. Marilah kita sama-sama mengejar redhaNya dalam kehidupan ini. Semoga dengan rahmatNya, kita boleh sama-sama memasuki syurgaNya pula…insyaAllah… shbt2ku...ketahuilah..hati ini sering menangis..sering sakit...tatkala diri ini melihatkn karenah2 anak2 remaja zaman sekarang..sahabat2...marilah kita sama2 berfikir..apa yang kita cari dalam kemewahan dunia yang sementara ini?ada apakah pada dunia palsu ini?jadikanlah dunia ini, sebagai alat untuk ke akhirat..hati ini sgt sakit..apabila..melihatkan..shbt2 terjerumus ke lembah maksiat..lebih mengejar nikmat dunia berbanding nikmat akhrt..hati ini sgt sakit..tatkala..sahabat2 sering bercerita tentang cinta manusia yang xpasti sejauh mana kesetiaannya..sudah dikau tahu bercinta itu sakit,perit..mngapa diri itu xserik2 2k disakiti?bkn cnta itu buta,nmun...org yng bercnta itu buta...waallahualam..shbt2ku..kejarlah cinta allah..nescaya..cinta allah yang xpernah mengecewakan kalian..nasihatku..berhentilah bercerita tentg cinta yng xpasti..tdkkah kalian bosan dgn cinta itu?tdkkah kalian sesak ngn cinta itu?berubahlah shabat2ku..aku penat bermain itu sume..kdg2..diri ini mahu menjerit sekuat2nya..bosan sama cinta manusia!!!heeee..hehee...masalah yang sering diadukan pada saya biasanya masalah hati..masalah cinta..kdg2 diri ini rasa muak dgn masalah itu,nmun..demi sahabat2 yng tersyg..xnk diri kalian terpesong jauh..ku gagahi jua menolong shbt2 mana yang perlu...

Sahabat..

Ketahuilah,Langkah kaki ini juga pernah terpesong sebelum ini. Pernah juga tersilap jalan. Saya juga masih berusaha untuk berjalan lurus. God gives us no power to change the past, but He gives us options on how we destined our future. Yang berlalu biarkan berlalu, kita coraklah hidup kita yang mendatang dengan lebih baik. Sejarah buruk itu bukanlah untuk diulang, tapi untuk dielak daripada berulang. Sesungguhnya allah tidak melihat sejauh mana hasilnya,tp pe yang allah lebih lihat ialah,sejauh mana usaha kita..waallahulam..

Rasa terbeban dengan dosa itu memang perlu, untuk kita sentiasa merasakan diri ini lemah dihadapanNya. Tapi janganlah kita membiarkan rasa itu meghalang kita untuk beramal di jalan dakwah ini. Kerana sesungguhnya mengenangkan dosa yang banyak terbeban itulah, saya memilih jalan ini. Jalan untuk saya memperbanyak amal, jalan untuk saya menebus kembali kesalahan-kesalahan lampau, jalan untuk saya mencari redha dan cintaNya. Saya juga seperti kamu, malah mungkin lebih teruk daripada kamu. Biarlah segala yang telah berlalu menjadi rahsia antara saya dengan Allah Yang Maha Mengetahui segala-galanya. Tapi, itulah kekuatan untuk saya memperbanyak amal kini, sebelum dijemput untuk bertemuNya. Antara suka atau tidak..antara benci atau tidak..kita semua perlu berubah..yang teruk kepada yang baik..yang baik kepada yng lbh baik....insyaallah..

Alhamdulillah..walau ke mana sy pergi,saya dikurniakn insan2 yang baik,yang sentiasa memperingatkan saya tentang pahala,tentg dosa..dn sntiasa menegur saya tnpa jemu..alhamdulillah..sikit pn saya xbrkecil hati dgn setiap teguran mereka..kerana..saya tahu..sesungghnya..itu adlah teguran dar allah,tp dismpaikn melalui shbt2 sy yng tercnta..terima kasih shbt2ku..kerana diri kalian xjemu2 menashtiku..sentiasa berada disisiku..walau dlm suka atpn duka.sesngghny..sy bersyukur krana sntiasa berada dlm pelihraan allah..teringat sy pd kata2 shabatku,coursemate ku,kak zai..katanya..aku sgt2 bertuah kerana, xkira aku pergi ke mana saja,pasti allah akn hadirkan insan2 2k brsma2 berjuang dgnku..alhmdulillah..

Sahabat..

Diri ini ingin memohon maaf pd kalian, Mungkin banyak hati-hati yang telah saya lukakan apabila kesibukan itu memenatkan saya, memuramkan wajah saya, menghilangkan masa saya untuk bersama kamu. Tanpa saya sedari..mgkin saya ada menyakiti hati sahabat2. Maafkanlah saya. Andai diriku ini..apalah kiranya.. Sedaya upaya, saya ingin tunaikan hak kamu sebagai sahabat saya, tapi jika itupun tak mampu saya tunaikan, hanya doa saya mengiringi kamu semua sentiasa..sentiasa..sentiasa... Sebab tu saya nak bersama-sama kamu di syurga. Agar kita dapat habiskan masa lebih lama untuk berborak, berbual mesra, bergurau senda... Semoga di sana nanti, kita dapat saling menzirahi rumah masing-masing di syurga-syurga yang berbeza. Moga di sana nanti, kita dapat bermandi-manda di sungai-sungai yang indah. Moga di sana nanti kita dipertemukan dengan insan agung, Nabi Muhammad SAW.

Tegakkanlah Islam dalam dirimu, barulah Islam akan tertegak dibumimu. Marilah kita sama-sama betulkan langkah kita. Marilah bersama-sama kenali diri kita. Marilah bersama-sama kenali pencipta kita. Semoga syurga itu menjadi tempat untuk kita reunion kembali suatu masa nanti. Tempat untuk kita mengenang saat-saat indah suka dan duka kita di skj12,smkj12,smkjp,matrikulasi Pahang,kmph,UMS dan lain-lain.

Sahabat,

Kadang-kadang langkah kaki saya juga bengkok. Kadang-kadang,diri ini juga lemah. Terpesong dari tujuan yang asal. Saya harap pd ketika itu, kalian dapat menarik saya kembali ke jalan yang lurus ini. Bimbing saya bersama2 kalian..pimpinlah saya 2k masuk syurga bersama2 kalian,..ada masanya.diri ini terleka.. Saat itu,, berilah peringatan kepada saya. Saya harap sgt saat itu nanti, kalian dapat memandang saya dengan penuh kasih-sayang. Dengan penuh rasa berharap untuk melangkah ke syurga bersama-sama saya. Ku pohon, Tolong jangan tinggalkan saya terumbang-ambing saat itu. Tolong jgn biarkan sy keseorangan.tolong betulkan saya.tolong pimpin saya..saya mahu bersama2 kalian masuk syurga...

Sahabat,

Pandanglah mereka disekelilingmu dengan pandangan kasih-sayang. Kasih seorang manusia terhadap manusia lain. Janganlah dipandang hina mereka atas perbuatan buruk mereka, kerana mungkin mereka tidak mengetahuinya. Kitalah yang tahu bertanggungjawab untuk menyampaikan suruhan Allah SWT kepada mereka. Bertanggungjawab untuk menyampaikan kata-kata rasulullah SAW kepada mereka. Sebab, kita pun nak masuk syurga dengan mereka. Bersungguh-sungguhlah dalam dakwahmu, dakwah yang akan menyelamatkan kita dan mereka dari azab Allah SWT yang tersangat dahsyat.

Sahabat,

Bersyukurlah apabila ada yang menegur perbuatan buruk kita. Kerana masih ada yang sayang pada kita..Janganlah bersangka buruk terhadap mereka kerana sesungguhnya, mereka hanya inginkan yang terbaik buat kita di kehidupan kekal abadi kelak. Andai diri kita boleh memberi nasihat pada orang lain, maka kita jua perlu menerima nasihat orang lain degan hati yang terbuka. Sesungguhnya, merekalah sahabt2 sejati,yang xjemu,yang akan memimpin tangan kita untuk ke syurga bersama-sama nanti. Berterima kasihlah kepada mereka.syukran kasiran ya fillah..

Sahabat,

I want to go to paradise with you...

I want to go to paradise with you.....

I want to go to paradise with you.....

I want to go to paradise with you......

Ayuh sahabat2ku..ayuh...kita bangkit!!kita berjuang bersama2..ku hulurkan tanganku..sambutlah huluran tanganku wahai sahabat2ku.. sesungguhnya..kalian tidak berseorangan...kalian ada saya!saya ada kalian..dan yang penting,kita ada allah!!ayuh!kita amalkan ajaran Islam yang sebenarnya...kita taati allah dn rasulnya..ayuh..kita perbaiki n perbanyakkan amal kita..sementara waktu masih ada..ayuh..kita jdi kekuatan antara satu sama lain 2k terus thabat di jalanNya!!ayuh!!KITA SATU HATI BERJUANG!BANGKITLAH WAHAI UMMAH..BANGKITLAH PARA MUJAHID N MUJAHIDAH!!TAKBIR!1ALLAHUAKBAR!!.

Akhir kalam.....ketahuilah sahabatku..diri ini sentiasa merindui....menyayangi diri kalian..walau jauh dimata..nmun dekat dihati...mg ukhwah kita semua...disuburkan dengan iman...saya sayang korang semua..buat sahabat2ku yang telah pergi dulu sebelum ku..ku doakan moga roh sahabat2 di tempatkan di kalangan org2 yang beriman...dan buat sahabat2ku yang bakal melayarkan bahtera di jalan yng dredhai oleh allah,ku doakan shbt2 bhgia shngga ke akhr hayat..mg bahtera shbt2 di litupi dgn iman,binalah keluarga islam..mg mndpt redha allah dan sentiasa dlm pelihraannya..buat sahabat2 yang belum berjumpa jodh lg,jgn khuatir shbt,kerna allah telah tetapkn jodoh yang terbaik 2k mu..wat masa ni..tumpukan pada yang aula...fokus on study..jihad ilmu allah..dunia n akhirat.yeahlgpn..kita muda lg kot??bu umur 20thn..hehe..pe2 pn..sy sgt2 sygkn shbt2 semua..

Salam seindah seharum kasturi...

Dielah mujahidah

University Malaysia Sabah..

Anak perantau..

Musafir illahi..^-^...


jika belum siap, cintai ia dlm DIAM


Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam ...
karena diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya ...
kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mau merusak kesucian dan penjagaan hatinya..

karena diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu.. menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merusak izzah dan iffahmu ..

karena diammu bukti kesetiaanmu padanya ..
karena mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt. pilihkan untukmu ...

ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan ALi ?
yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan ...
tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah

karena dalam diammu tersimpan kekuatan ... kekuatan harapan ...
hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata ...
bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya ?

dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata,
biarkan ia tetap diam ...

jika dia memang bukan milikmu, toh Allah, melalui waktu akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat ...

biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahasia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu ...

NB. Postingan temannya Aldiansyah
(Share by: Arytha Rusianty)

^_^...penyejuk jiwa..^_^




jadual exam ku..hee..ada paper 2 pas raya haji!!mmg xberaya r nmpknye..heee

BAHAGIAN PERKHIDMATAN AKADEMIK (INDUK) BS10110341, NORFADZILAH BINTI MAT ARIB @ ABD HAKIM

Week 1, week starting 08/11/2010

Day

Time / Event

Details

Isnin 08/11/2010

9:00-12:00

:

SM10103 (MATEMATIK I)

:

DKP B2

:

KHADIZAH GHAZALI

Notes:

Jumlah pelajar : 122 orang. Buku jawapan.

Selasa 09/11/2010

9:00-12:00

:

ST00702 (PENGATURCARAAN KOMPUTER & SIMULASI)

:

DKP B2

:

JUMAT SULAIMAN

Notes:

Jumlah pelajar : 127 orang. Buku jawapan.

Khamis 11/11/2010

14:00-16:00

:

UK00202 (PEMIKIRAN DAN PENULISAN KREATIF)

:

DEWAN CANSELOR

:

ASMIATY AMAT

Notes:

Jumlah pelajar : 112 orang sahaja. Keperluan : Kertas OMR.



Week 2, week starting 15/11/2010

Day

Time / Event

Details

Selasa 16/11/2010

9:00-11:30

:

SJ10303 (STATISTIK EKONOMI); SM10303 (STATISTIK EKONOMI)

:

DKP B2

:

SURIANI HASSAN

Notes:

Jumlah pelajar : 120 orang. Buku jawapan.

Khamis 18/11/2010

14:00-16:00

:

UF1103 (TAMADUN ISLAM DAN ASIA); UW00202 (TAMADUN ISLAM DAN ASIA)

:

DKP 2; DKP 3; DKP A1; DKP A2; DKP B1; DKP B2

:

ROS AIZA MOHD MOKTAR

Notes:

Jumlah pelajar Sepenuh masa : 1107 orang.
Exam serentak dengan UMS KAL.
Pelajar PLUMS : 7 orang. - tempat exam pelajar PLUMS ialah di DKP A2.
DKP A1 : Kumpulan 11 hingga 13.
DKP A2 : Kumpulan 9 hingga 10.
DKP B1 : Kumpulan 4 hingga 5.
DKP B2 : Kumpulan 7 hingga 8.
DKP 2 : Kumpulan 1 hingga 2.
DKP 3 : Kumpulan 3 dan 6.
Pelajar Perubatan : 90 orang. - tempat exam di DKP A2.
Keperluan : Kertas OMR.



Week 3, week starting 22/11/2010

Day

Time / Event

Details

Selasa 23/11/2010

14:00-16:00

:

UE00602 (PENGANTAR FALSAFAH)

:

DKP A1; DKP A2

:

EARNIE ELMIE HILMI

Notes:

Jumlah pelajar sepenuh masa : 523 orang. Pelajar sepenuh masa : 31 orang - tempat exam DKP A1. Keperluan : Buku jawapan dan OMR.

Jumaat 26/11/2010

9:00-11:00

:

UB00602 (GRAMMAR IN CONTEXT)

:

DKP A1; DKP A2

:

LOH YOKE LAN

Notes:

Jumlah pelajar : 483 orang.
Jumlah pelajar SPU : 30 orang. - tempat exam di DKP DKP A1.
Keperluan : Jawab pada kertas soalan.